Tuesday, October 5, 2010

KRITIKAN SASTERA

KRITIKAN SASTERA (LITERATURE CRITICS)

TAJUK   :   BAHASA WANITA: YANG TERSURAT DAN YANG TERSIRAT DI DALAM LARUNG.
              
Pendahuluan:   Bahasa Wanita.

¨       Mengikut Elaine Showalter (Sohaimi: 2003) dalam eseinya “Towards A Feminist Poetics”, beliau menyatakan bahawa terdapat dua pendekatan yang dasar dalam kritikan feminis, iaitu kritik feminis (feminist critique) dan gainokritik (gynocritique).

¨       Kritik feminis merupakan satu pendekatan yang memberi perhatian kepada wanita sebagai pembaca, iaitu wanita sebagai pembaca kepada karya sastera yang dihasilkan oleh lelaki.

¨       Manakala gainokritik merupakan karya yang dihasilkan oleh wanita. Oleh itu, segala yang berkaitan dengan kreativiti, bahasa, sejarah sastera, pengarang, dan hasilnya berpaksi kepada wanita. Dalam hal ini, Rosnah Baharudin (Wacana Wanita Melayu dan Sastera: 2003) menjelaskan bahawa wanita sebagai “producer”. Jadi, apa-apa sahaja yang ditulis adalah tentang wanita dan daripada wanita.

¨       Justeru itu, dalam kajian ini yang berkaitan dengan bahasa wanita antara yang tersurat dan yang tersirat di dalam novel Larung adalah hasil karya daripada buah tangan wanita, iaitu Ayu Utami yang cuba mengupas masalah-masalah dan persoala-persoalan yang melingkari dunia wanita.


Bahasa Wanita: Yang Tersurat dan Yang Tersirat di dalam Larung.

¨       Larung merupakan sebuah novel yang dihasilkan oleh wanita iaitu, Ayu Utami. Persoalan-persoalan yang berkaitan seks yang dihadapi oleh keempat-empat watak wanita yang menggerakkan novel ini digarap dengan baik oleh Ayu Utami.

¨       Katrin Bandel (Heteronormatifitas dan Falosentrisme Ayu Utami: 1) berpendapat bahawa novel Saman (1998) dan Larung (2001), sering disebut sebagai contoh karya dengan ciri “keterbukaan baru” dalam membicarakan seksualitas. Pada bahagian-bahagian novel yang menceritakan keempat tokoh perempuan – Shakuntala, Laila, Yasmin, dan Cok – seks menjadi tema utama. Perilaku seksual yang diceritakan hampir sepenuhnya bertentangan dengan norma masyarakat (Indonesia), iaitu  bukan hubungan heteroseksual yang disahkan oleh surat nikah.

¨       Berkaitan dengan aspek bahasa, (Ayu Utami Bantah Novelnya Berbumbu Seks: 7/8/2006) Ayu Utami memilih kata-kata yang vulgar (kasar/kesat) kerana menurutnya dia ingin membebaskan bahasa Indonesia dari eufimisme (penghalusan kata) yang berlebihan.

“Karena kalau saya sering menggunakan pilihan kata yang dihaluskan,
maka akan terjadi penyesatan kata. Saya tidak yakin bahawa eufimisme
itu bias menghilangkan pikiran kotor. Penghalus kata itu justru menjadikan
erotisme pada kata yang sebetulnya tidak erotis,”

¨       Dalam kajian ini, tumpuan akan diberikan kepada empat watak wanita iaitu, Shakuntala, Laila, Yasmin, dan Cok yang merupakan penggerak kepada perkembangan permasalahan di dalam novel ini.

1.   COK (COKORDA GITA  MAGARESA)

¨       Pemilihan kata (Diksi) untuk panggilan nama kepada Cok iaitu, si Tetek dan kemudiannya si Perek membawa tafsiran yang pelbagai, antara yang tersurat dan yang tersirat.

  1. Menurut Sumarwan (8/8/2006: 3), sebutan si Tetek yang diberi oleh Shakuntala amat membanggakan Cok kerana sebagai lambang tersurat Cok mempunyai payudara yang besar. Secara tersiratnya, mempunyai payu dara yang besar (si Tetek) tentunya menjadi suatu kebanggaan dan kemegahan kepada seorang  wanita seperti Cok yang sentiasa bertukar ganti teman tidur.

¨       Tetapi panggilan si Perek yang diberi oleh Yasmin amat tidak disenangi oleh Cok (Sumarwan: 3). Secara tersuratnya si Perek diberi nama panggilan kepada Cok kerana mungkin Yasmin melihat Cok mempunyai pacar yang banyak dan tentunya tahu apa yang pasti mereka lakukan.
Aku tak tahu, apakah karena melihat pacarku banyak atau
karena tahu apa yang aku lakukan dengan mereka, Yasmin
kemudian menyebutku si Perek.
                                                                                (Larung: 83)

¨       Namun, secara tersiratnya pada Cok, panggilan si Perek ini membawa maksud sesuatu yang negatif, iaitu berkaitan dengan kebejatan dan penghinaan kepadanya. Panggilan si Perek pada Cok merupakan satu ketidakadilan kerana memberi gambaran seolah-olah Cok seorang yang bersalah, seperti pelacur yang bejat dan hina.

Kadang aku jengkel, apapun yang kita lakukan, yang juga
dilakukan oleh lelaki, kok kita yang mendapat cap jelek.
Laki-laki tidur bergantian dengan banyak cewek akan dicap
jagoan. Arjuna. Tapi perempuan yang tidur  bergantian dengan
banyak lelaki akan dibilang piala bergilir. Pelacur. Apapun yang
kita lakukan, kita selalu dianggap obyek. Bahkan oleh sesama
perempuan.
                                                                                (Larung: 83-84)

¨       Jelaslah bahawa, penggunaan diksi si Tetek dan si Perek membawa maksud yang tersurat dan tersirat dalam pembentukan perwatakan Cok. Hal ini turut memberi sokongan kepada persoalan yang dibawa oleh Ayu Utami tentang dunia permasalahan dan pergolakan wanita yang terlibat dengan patriarkal.

2.   SHAKUNTALA

¨       Merupakan watak seorang penari yang hebat yang bergerak dalam dua posisi iaitu sebagai seorang wanita dan pada masa yang sama juga boleh mempunyai naluri laki-laki.

  1. Ayu Utami telah meletakkan watak Shakuntala dalam pencarian alternatif untuk melampaui oposisi biner ‘laki-laki><wanita’. Dalam hal ini, Shakuntala telah merenung tentang ‘kelaki-lakian seorang perempuan’ (Sumarwan: 8/8/2006).

“Ya. Aku ini perempuan juga lelaki”
                                                                (Larung: 129)
dan;
Namaku hanya satu: Shakuntala
Tapi sering aku merasa ada dua dalam diriku. Seorang perempuan,
seorang lelaki, yang saling berbagi sebuah nama yang tak mereka pilih.
Aku lupa sejak kapan kutahu bahwa aku anak perempuan …
Tetapi lelaki dalam diriku datang suatu hari. Tak ada yang memberi tahu
dan ia tak memperkenalkan diri, tapi kutahu dia adalah diriku laki-laki.
Ia muncul sejak usiaku amat muda, ketika itu aku menari baling-baling.
                                                                (Larung: 133)

¨       Hal ini menjelaskan secara tersurat bahawa Shakuntala berdasarkan nama memang dilahirkan sebagai anak perempuan. Walau bagaimanapun, secara tersirat melambangkan seseorang yang mempunyai dua naluri keinginan yang boleh bertindak dalam satu masa. Tuntasnya, Shakuntala sebenarnya terlibat dalam dunia lesbian. Hal ini sebagaimana ditampilkan dalam hubungannya dengan Laila, dan dia merupakan orang pertama yang menodai Laila.

Sesaat ia menunggu ketukan musik. Lalu ia masuk dalam alur
permainan kaki dengan hentakan, belitan yang lincah dan bertenaga
sehingga saya berdecak. Ia menarik saya dan menarikan kaki-kakinya
pada kaki-kaki saya. “Penari lelaki dan perempuan saling menyisipkan
kaki di sela kedua kaki pasangannya,” katanya. “Pada pinggul ke
bawahlah letak kesulitan dan keindahannya.”
                                                                (Larung: 131)

  1. Di dalam novel ini,  secara tersuratnya Shakuntala bercerita bagaimana untuk membentuk laki-laki menjadi laki-laki sejati. Bermula dengan menunjukkan oposisi biner ‘laki-laki’>< ‘perempuan’ beserta hiarkinya dalam kebudayaan kita. Di sini Shakuntala tidak memakai kata perempuan tetapi wanita, jadi oposisi binernya antara ‘laki-laki’>< ‘wanita’ (Sumarwan: 8/8/2006).

AKU MEMPUNYAI kakak lelaki. Dia anak pertama ayah-ibuku.
Orangtuaku percaya bahwa laki-laki cenderung rasional dan wanita
emosional. Pria membangun dan wanita memelihara. Maka Bapak
mengajari abangku menggunakan akal untuk mengontrol dunia,
juga badan. Aku tak pernah dipaksanya untuk hal yang sama,
sebab ia percaya pada hakikatnya aku tak mampu. WANITA
DICIPTAKAN DARI IGA. KARENA ITU IA DITAKDIRKAN
MEMILIKI KECENDERUNGAN UNTUK BENGKOK SEHINGGA
HARUS DILURUSKAN OLEH PRIA. (SURAT XIV, 1266)
                                                                                (Larung: 136)

¨       Bahasa penceritaannya mudah difahami iaitu, tentang harapan seorang bapa terhadap anak lelakinya supaya tampil hebat sehingga boleh menguasai dunia dengan kekuatan akal, dan pandangan bapanya berbeza sekali terhadap Shakuntala, seorang perempuan yang tidak mampu melakukannya seperti laki-laki.

¨       Antara yang tersirat ialah menggambarkan bahawa wanita sebenarnya adalah lemah dan perlu dilindungi oleh kaum lelaki. Wanita dianggap seolah-olah tidak mampu menguasai diri sendiri (emosional) dan perlu dikasihi.  Sebagaimana menurut pandangan Sumarwan (Larung dan Dekonstruksi Wacana Patriarkal: 6) surat tersebut tetap merupakan representasi sah mengenai stereotipe terhadap perempuan dalam wacana patriarkal yaitu emosional, mengasihi, memelihara, tak bisa mengontrol badan (apalagi dunia), dan juga cenderung bengkok (tak sempurna). Hal ini bermakna secara tersirat segala kebengkokan itu (yang ada pada wanita) harus, atau boleh diperbetulkan oleh lelaki.

  1. Selain itu, melalui penceritaan oleh Shakuntala pengagungan terhadap dominasi laki-laki juga dapat dilihat pada pelajaran pertama Bapak terhadap anak laki-lakinya.

Inilah pelajaran pertama Bapak. Ia mengutip: BAHKAN AIR
SENI WANITA BERBAU LEBIH TAJAM DAN AMIS
DIBANDING AIR SENI PRIA. (N.S., 1987)
                                                                                (Larung: 137)
dan;
“Tempat laki-laki, Nak,” katanya, “adalah DI ATAS.”
                                                                                (Larung: 137)

¨       Secara tersuratnya, daripada sumber pelajaran pertama oleh Bapak, iaitu dikutip pada
tahun 1987 menunjukkan wacana tersebut mengagung-agungkan laki-laki. Hal ini diperkuatkan lagi oleh kata-kata Bapaknya bahawa kaum lelaki mesti berada di atas. Sebagai merealisasikan kata-kata Bapaknya, maka abangnya telah diajar memanjat  pohon kelapa.

¨       Secara tersiratnya, pemerian bahasa yang mengaitkan wanita dengan bau yang tajam dan amis seolah-olah meletakkan martabat wanita tidak sehebat lelaki. Dengan kata lain, Sumarwan (8/8/2006: 6) menggambarkan bahawa laki-laki sebagai pelindung dan perempuan sebagai yang dilindungi; laki-laki ditampilkan sebagai yang kuat, sementara perempuan sebagai yang lemah.

  1. Shakuntala mempunyai seorang abang yang selalu ingin dilihat oleh bapanya sebagai seorang lelaki yang hebat. Malah, dalam novel Larung, tokoh abang Shakuntala ditampilkan sebagai wujud atau lambang falosentrisme par excellence yang akhirnya menghasikan kematiannya (Katrin Bandel: 7/8/2006).



¨       Menurut Katrin Bandel (7/8/2006: 2), adalah sebaliknya bagi Shakuntala;

Keputusan-keputusanku diperintah oleh dorongan tubuh
untuk menari. Sebab bagiku menari adalah menjadi . Aku
juga memanjat pohon kelapa, tapi karena tubuhku ingin
menjadi kera. Aku juga mengapung di sungai, karena tubuhku
                                ingin menjadi tinja. Tubuhku hanya ingin menjadi.
                                                                                                                (Larung: 140)

¨       Secara tersuratnya, gambaran di atas merupakan perwatakan Shakuntala sebagai seorang penari. Sebagai seorang penari, Shakuntala memiliki bukan saja wajah tapi juga tubuh yang cantik. Setiap pergerakan tariannya adalah didorong oleh gerakan tubuhnya yang cantik. Namun, secara tersiratnya dalam sebuah esei berjudul “Membantah Mantra, Membantah Subjek” dalam jurnal Kalam (Katrin Bandel: 7/8/2006) Ayu Utami secara langsung menghubungkan sikap Shakuntala itu dengan sikapnya sendiri sebagai pengarang. Ayu mengatakan,

“Mengarang, bagi saya,adalah kesediaan melibatkan,
meleburkan diri, dan menerima kemungkinan-kemungkinan
yang tak direncanakan.”
                                                                                                                                               
¨       Pengucapan ini mirip dengan ungkapan Shakuntala (Larung: 140). Dengan pilihannya untuk “menjadi tidak genap” (seperti novel Ayu yang diterbitkan sebagai “fragmen”) biseksualitasnya dan pemberontakannya, Shakuntala menjadi semacam tokoh perempuan ideal yang sekaligus melambangkan “filsafat posmo” yang dipilih Ayu sebagai kredo kepengarangannya (Katrin Bandel: 7/8/2006).

¨       Jelaslah bahawa Ayu Utami sebagai penulis wanita telah berjaya mengekploitasi ideanya untuk mengupas isu permasalahan wanita secara jujur sama ada dari aspek sosial mahupun sejarah pengarang itu sendiri.

3.   LAILA

¨       Berbeza dengan watak Cok, Laila seorang fotografi, agak konservatif dan gagal menguasai Sihar menyebabkan dia menderita jiwa dan batin. Kesan daripada kegagalan menguasai kekasih gelapnya, Laila telah dikuasai oleh Shakuntala yang dikatakan mempunyai dua naluri.
1.       Di tangan Ayu Utami, beliau telah mengupas tentang kegagalan Laila untuk menguasai Sihar, sebaliknya menurut Sumarwan (8/8/2006: 4) Laila amat terkunkung oleh cintanya pada Sihar, seorang laki-laki yang sudah beristri.

“Sihar, jangan cemas. Saya tak akan mengganggu perkawinanmu,”
Kamu menjawab: “Dirikulah yang kutakutkan.”
Katamu, “Sebab aku bukan orang yang biasa tidak melibatkan
perasaan dalam hubungan lelaki-perempuan. Aku akan
tergantung padamu, kamu akan tergantung padaku. Itu berbahaya.
Aku punya keluarga.”
                                                                (Larung: 98)
¨       Secara tersuratnya, gambaran ini seolah-olah Sihar seorang lelaki yang bertanggungjawab terhadap rumah tangganya, dan tidak sanggup menduakan kasih terhadap isterinya (walhal, realitinya dia sudah bercumbu, malah tidur sekatil dengan Laila).  Manakala Laila digambarkan seorang gadis perawan yang terlalu mengharapkan cinta daripada seorang lelaki, seperti Sihar.

¨       Walau bagaimanapun, tersiratnya paparan ini sebenarnya Ayu Utami ingin menggali permasalahan wanita yang telah lewat usia (30an) yang terlalu mengharapkan dambaan kasih sayang seorang lelaki. Malangnya, yang tersirat pada watak Sahir ialah, beliau sebenarnya tidak mampu menunjukkan kejantanannya kepada Laila dan bukannya tidak mahu Laila menaruh harapan terhadapnya atas alasan dia telah mempunyai isteri.

¨       Tuntasnya, Ayu Utami telah menggunakan segala kreativitinya untuk meletakkan watak Laila seorang wanita yang gagal menguasai lelaki bukan kerana kekurangannya tetapi sebaliknya disebabkan ketidakjantanan lelaki bernama Sahir.


4.   YASMIN MONINGKA

¨       Yasmin, seorang pengacara yang cantik, dan pada masa yang sama juga terlibat dengan aktiviti gerakan bawah tanah.

1.       Walau bagaimanapun, watak Yasmin digambarkan mempunyai fantasi seksual
yang sangat liar. Yasmin mempunyai khayalan seksual masa kanak-kanak ‘yang aneh’ (Sumarwan: 8/8/2006). Hal ini terjadi sewaktu Yasmin di kelas nol, dia telah tertarik pada teman lelakinya yang bernama Julian.

                                Dia kelas nol besar dan aku nol kecil. Anaknya jangkung
                                untuk ukuran sebayanya. Kakinya panjang dan ia sering
                                mengenakan kaus garis-garis. Aku selalu bersemangat untuk
                                melihatnya ketika keluar-main. Dan aku selalu membayangkan
                                penis di balik celana pendeknya, pada pangkal kakinya
                                yang ramping.
                                                                                                                (Larung: 158)

¨       Secara tersuratnya watak Yasmin terus berkembang dalam posisi seks yang agak
keterlaluan. Walaupun Yasmin digambarkan telah bersama dengan Lukas sebelum mereka menikah, dan kemudiannya dia mempunyai hubungan sulit dengan Saman setelah berkahwin dengan Lukas. Sewaktu bersama Lukas, Yasmin membayangkan kehebatan Lukas malangnya Lukas tidak sehebat yang diingininya.
                                Ketika aku bersetubuh dengan Lukas jauh sebelum kami
                                menikah, barangkali kukira dia bisa memenuhi fantasi tentang
                                lelaki yang dominan.
                                                                                                                (Larung: 160)

¨       Yasmin juga menjalin hubungan sulitnya dengan Saman.
Sprei telah dibereskan dan ia telah merapikan rambut
dengan sisa butir-butir keringat. Mereka telah bersetubuh
dengan rasa bersalah yang mengghairahkan. Sebulan
yang lalu. Tidak, lebih dari sebulan yang lalu.
                                                                                (Larung: 163)

¨       Keseluruhan watak Yasmin digambarkan seorang wanita yang mengeksploitasi seks dalam
hidupnya. Walau bagaimanapun, yang tersirat di sebalik gambaran watak Yasmin ini sebenarnya pengarang menggarapkan watak Yasmin sebagai seorang wanita yang mahukan lelaki menguasai atau mendominasinya dalam hubungan seks. Sebagaimana menurut Sumarwan (8/8/2006: 10) bahawa ia merindukan penghukuman. Ia merindukan dominasi. Kerinduannya itu bertentangan dengan citra yang ia bangun selama ini: Yasmin yang mandiri, yang selalu punya keputusan rasional, pengacara yang cukup dihormati, aktivitis hak asasi manusia  (dan di dalamnya adalah hak-hak asasi perempuan). Inikah kesulitan yang dihadapi oleh para perempuan yang memperjuangkan feminisme? Samalah juga dengan pendapat Widya Prasetyanti (Kisah Heroik Masa Kini: 8/8/2006) bahawa Yasmin seorang perempuan- aktivis dan penga-cara sukses yang mengerti persoalan advokasi, selalu bicara lantang tentang human rights dan liberalisme, mendukung aksi-aksi massa dan gerakan bawah tanah, tetapi menjadi korban atas nama kebebasan yang diperjuangkannya; perempuan tidak berkutik ketika mencium bau birahi lelaki.

Kesimpulannya

¨       Jelaslah apa yang dipaparkan oleh Ayu Utami dalam novel Larung menggambarkan permasalahan dan pergolakan  dalam diri wanita  yang hidup dalam kekangan dunia kaum lelaki yang disampaikan secara tersurat dan tersirat.

Disediakan oleh:
PN. ARFAH BT AHAMAD, JPM,IPG KSAH, 08000 SUNGAI PETANI
BIBLIOGRAFI
Ayu Utami (2004). Larung. Jakarta: KPG (Kepustakaan popular Gramedia)           
Rosnah Baharudin (2003). Wacana Wanita Melayu dan Sastera. Bangi: Penerbit
           Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sohaimi Abdul Aziz (2003). Teori dan Kritikan Sastera. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
           dan Pustaka.
________________ Ayu Utami Bantah Novelnya Berbumbu Seks. [Online]. Available:
           http://www.gatra.com/ (2006/8/7).
Katrin Bandel (2005).Heteronormatifitas dan Falosentrisme Ayu Utami. [Online].
           Available: http://www.kompas.com/ (2006/8/7).
Sumarwan . Larung dan Dekonstruksi Wacana Patriarkal. [Online]. Available:
           http://www.filsafatkita.f2g.net/ (2006/8/8)
Widya Prasetyanti (2004). Pustaka – Kisah Heroik Masa Kini. [Online]. Available:   
           http://www.vision.net/ (2006/8/8).


No comments:

Post a Comment